Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Nie ma wolności bez podnoszenia świadomości!

A A A
Z Nel Berezowską-Lewicką, mentorką, ekspertką od rozwoju ludzi i budowania kultur organizacyjnych w oparciu o wartości, dyrektorką programową Open Forum, rozmawia Aneta Gieroń

Dodano: 12-04-2023

Nel Berezowska-Lewicka. Fot. Tadeusz Poźniak

Nel Berezowska-Lewicka. Fot. Tadeusz Poźniak

Aneta Gieroń: Redefinicja - w ostatnim czasie wydaje się najpopularniejszym słowem w biznesie i zarządzaniu. COVID-19 i wojna w Ukrainie, tak bardzo odmieniły naszą rzeczywistość, że redefinicja jest konieczna? „Przyszłość organizacji. Redefinicja” to też był motyw przewodni konferencji Open Forum, jaka niedawno odbyła się w Warszawie, a której jesteś członkinią Rady Programowej.
 
Nel Berezowska-Lewicka: Nie mam wątpliwości, że nadszedł czas redefinicji. Wiele pytań o przyszłość, o to, co w związku z tym powinniśmy zmienić, żeby się na nią przygotować, zadajemy sobie już od wielu lat. Zmiany w organizacjach wprowadzaliśmy ostrożnie, aż nagle pojawiła się presja z zewnątrz, która wymusiła na nas - przedsiębiorcach przedefiniowanie, podważenie wielu naszych założeń i przekonań. W wyniku pandemii, wojny w Ukrainie, sytuacji na naszej granicy z Białorusią, rozwoju sztucznej inteligencji i wielu innych globalnych i lokalnych uwarunkowań, wiemy, że świat już nie będzie taki sam, a to, co do tej pory wydawało nam się niemożliwe, okazało się naszą codziennością.  Jesteśmy w momencie, w którym to, co do tej pory znaliśmy i to, w jaki sposób definiowaliśmy, jest już niewystarczające. Musimy zacząć zadawać sobie fundamentalne pytania o przyszłość świata. Może to duże słowa, ale mają ogromne znaczenie dla zdefiniowania na nowo celów, jakie stawiane są np. przed firmami. Moją uwagę przykuła wypowiedź Kingi Nowakowskiej, członkini zarządu i dyrektor operacyjnej w Grupie Capital Park, która na Open Forum stwierdziła: „Może to już nie chodzi o zysk i rozmowy, ile jeszcze możemy podnosić nasze pensje, ale gdzie postawić limit”. Myślę, że do tej pory o tym nie rozmawialiśmy, nasze cele krążyły wokół definiowania kolejnego możliwego wzrostu, a nie świadomego wyznaczania granic tego wzrostu.
Reklama
 
To już czas, kiedy każdy z nas będzie musiał z czegoś rezygnować, bo „ślad węglowy” to nie fanaberia, a fakt we współczesnym świecie?
 
Czeka nas redefinicja na każdym poziomie. Zmiany społeczne, jakie zachodzą w świecie i w naszym kraju nie pozostawiają złudzeń, że ominą nas pewne zjawiska, albo nie będą miały większego wpływu na nasze firmy. Pogłębiające się rozwarstwienie społeczne, radzenie sobie z różnorodnością i tworzeniem inkluzywnych środowisk - to tematy, które przestają być tylko tematami debat naukowców. Te zjawiska mają już dzisiaj wpływ na miejsca, w których pracujemy i mieszkamy.  Jak myślę o tym, z czego będziemy musieli zrezygnować, to myślę o tym, że przede wszystkim z wielu naszych ograniczających przekonań, a nie tylko z podróżowania, żeby ograniczyć ślad węglowy. Wśród naszych koleżanek i kolegów w miejscu pracy jest coraz więcej osób, które przybyły tutaj z innych krajów, mówią z innym akcentem, mają inny kolor skóry, są innego wyznania, do tego dochodzą różnice pokoleniowe i wiele innych.  Coraz częściej, wypracowane dotychczas schematy działania zaczynają się chwiać. Nie sprawdzają się w tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Bez przedefiniowania tego, jak rozumiemy rzeczywistość, co jest dla nas ważne, dokąd zmierzamy i jakimi wartościami chcemy się kierować, będziemy wdrażać zmiany w odpowiedzi na bieżące wyzwania, w których trudno będzie po jakimś czasie dostrzec, co chcemy przez to osiągnąć w dłuższej perspektywie. 
Reklama

„Wolność człowieka, a nowoczesne formy zarządzania” – temat tym bardziej Ci bliski, że jedną z najważniejszych dla Ciebie wartości jest wolność. Czy pracownicy i pracodawcy zadajemy sobie pytania o wolność?
 
Coraz więcej organizacji zadaje sobie to pytanie, łącznie z małymi, rodzinnymi firmami. Myślę, że nowe pokolenia, które wchodzą na rynek pracy zmusiły nas do tego. I jednocześnie pojawia się pytanie, co przez tę wolność każdy z nas rozumie?
 
Co rozumiemy przez słowo wolność?
 
Często o wolności mówimy w kontekście odpowiedzialności i możliwości dokonywania wyborów. Dla mnie kluczem do wolności jest świadomość tego, jakich wyborów dokonujemy. Nie ma wolności bez podnoszenia naszej świadomości. W kontekście rozwoju technologicznego, to – przynajmniej jeszcze przez jakiś czas – właśnie świadomość różni nas od maszyn. Nasza zdolność krytycznego myślenia, zadawania pytań, czy definiowania problemów.
 
W dobie Sztucznej Inteligencji to dla nas najważniejsze?
 
Tak. Nasza świadomość wpływa na zmianę w nas samych, a rozumiejąc świat, w którym funkcjonujemy, zależności w nim panujących możemy dokonywać bardziej świadomych wyborów. W zgodzie z własnymi wartościami i rozumieniem wpływu tych wyborów na otaczający nas świat i nas samych. Dla mnie to jest kwintesencja wolności.
 
Redefinicja wkraczająca do świata biznesu ostrzega, że coraz trudniej będzie przekonać ludzi, że praca polega tylko na zarabianiu pieniędzy. Zgadzasz się z tym?
Reklama
 
Tak. Dla mojej 18-letniej córki, w przyszłej pracy najważniejsze będzie to, z kim będzie pracować, czy to zajęcie będzie na tyle pasjonujące, że warto mu będzie oddać czas i serce oraz na ile będzie współwłaścicielem wykonywanej pracy. I bynajmniej, nie chodzi tu o prawa autorskie. 
 
A gdyby postawić pytanie kontrujące - czy będzie mogła opłacić z tego rachunki?
 
I tu pojawia się pytanie, jakie rachunki? Myślę, że to w jaki sposób ja definiowałam to, czego potrzebuję, a jak ona dzisiaj to definiuje, to dwa różne światy. Według mojej córki, żeby opłacić rachunki może podejmować się różnych prac, które pozwolą jej utrzymać się na podstawowym poziomie, ale nie odda temu swojego serca. Najistotniejszy w tym wszystkim jest fakt, że młode pokolenie nie jest skłonne iść na kompromis zawsze i z każdym. Do mojej wyobraźni bardzo przemówiły słowa, które ostatnio usłyszałam w kontekście Sztucznej Inteligencji: „Nie uczcie swoje dzieci niczego, co będzie powtarzalne, co mogą zrobić maszyny”.
 
Nie mam żadnych wątpliwości, że najważniejsze, co można dać młodemu pokoleniu, to znakomita edukacja. Taka, która poszerza horyzonty i uczy krytycznego myślenia, patrzenia na świat z wielu perspektyw. Doskonale pamiętam, gdy ja wchodziłam na rynek pracy, zachęcano nas do wyboru uczelni, która przygotuje do wykonywania zawodu: księgowej, inżynierki,  prawniczki, lekarki. 

Współcześni 40, 50-latkowie, jakie popełniają błędy w postrzeganiu siebie jako pracowników i pracodawców?
Reklama
 
Gdy pracuję z menedżerami w tym wieku, jednym z największych dla  wielu z nich jest konfrontacja z pokoleniem „Z”. Pokolenia, które oczekuje relacji „człowiek z człowiekiem”, a nie „szef-podwładny”. To wymaga innego sposobu rozmowy, komunikacji. W wielu firmach tak się nie rozmawiało do tej pory.
 
To jest też pokolenie, które kompletnie inaczej niż ich rodzice doświadcza otaczającego ich świata?
 
Pamiętam, jak w czasie pożarów w Amazonii, po kolejnej informacji na ten temat, moja córka się rozpłakała. Ta reakcja mnie zaskoczyła, a jeszcze bardziej jej słowa: „Co wy nam zrobiliście? Czy Ty zdajesz sobie sprawę, że ja nie umrę ze starości, ale bardzo prawdopodobne, że umrę, bo nie będzie wody do picia. Jaką ja mam mieć motywację?” Te słowa mnie zmroziły. 
 
Największe dziś wyzwania dla biznesu?
 
W zależności od tego, w jakim miejscu i na jaką skalę prowadzimy biznes, różnie to możemy nazywać, ale komunikacja, zarówno wewnątrz firmy jak i ze światem zewnętrznym. Jak tworzyć i rozwijać firmy zorientowane na ludzi, wykorzystujące ich unikalne kompetencje i jednocześnie oparte na wartościach. I nieśmiało, za Kingą Nowakowską – gdzie chcemy wyznaczyć nasze granice.
 
Nel Berezowska-Lewicka, coach, mentorka, ekspertka od rozwoju ludzi i budowania kultur organizacyjnych w oparciu o wartości. Doświadczenie zdobywała w międzynarodowych korporacjach pełniąc regionalne role oraz współtworząc kilka firm, z których ostatnia Up2You, to międzynarodowa platforma oferująca profesjonalne usługi coachingu i mentoringu. Partnerka w Aretes Consultants, butiku doradczym specjalizującym się w diagnozie i rozwoju kompetencji przywódczych. Współpracuje z ekspertami z różnych dziedzin, krajów i kultur wspólnie tworząc metody i programy wspierające rozwój człowieka, zespołu, organizacji. Uczestniczka i dyrektorka programowa konferencji  Open Forum „Przyszłość organizacji. Redefinicja”, która odbyła się 30 marca 2023 roku w Hotelu Hilton Warsaw City w Warszawie. W jej trakcie poruszano następujące tematy: Moduł 1„Wolność człowieka a nowoczesne formy zarządzania”; Moduł 2 „Organizacja przyszłości”. Przyszłość organizacji i ich rola w kształtowaniu lepszego świata; Moduł 3 „Tworzymy inkluzywne i otwarte na różnorodność środowisko pracy – czy na pewno?”; Moduł 4 „Język - obrazuje rzeczywistość, czy ją tworzy?” Czy język, którego używamy, odzwierciedla nasze intencje? Wydarzenie swoim patronatem objął magazyn Forbes. 
Reklama
 
 
Reklama
Reklama

POLECANE

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.