Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Ks. Heller: Dobro jest przyczyną istnienia Wszechświata

A A A
Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 19-11-2014

Fot. Krzysztof Koch

Fot. Krzysztof Koch

GALERIA ZDJĘĆ
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Fot. Krzysztof Koch
Co stanie się z Dobrem, gdy skończy się Wszechświat? – To bardzo piękne pytanie, nadaje się wręcz na zakończenie kazania – odpowiedział ks. prof. Michał Heller. – Czasem na kazaniu tak mówię, że dobro, które wykonujemy, np. przełamanie się z biednym kawałkiem chleba, to nie jest coś przemijającego, ale zostanie dobrze zapisane, a w perspektywie Pana Boga, jeśli Pan Bóg istnieje nie w czasie, lecz poza czasem, to wszystko jest w jednym „teraz”. Dobro nie przemija, lecz narasta.
 
Tą piękną puentą zakończyło się wtorkowe spotkanie z wybitnym teologiem, kosmologiem i filozofem, jedynym Polakiem uhonorowanym Nagrodą Templetona, w Filharmonii Podkarpackiej. Był to już drugi wykład otwarty wygłoszony przez Księdza Profesora w tym miejscu. Podobnie jak ubiegłoroczny („Granice Wszechświata”), zgromadził ponad 1000 osób, które zajęły nie tylko fotele, ale także schody, część sceny i salę kameralną, gdzie mogły na telebimie obserwować transmisję wideo. Fenomenem tych corocznych spotkań z ks. prof. Hellerem staje się bardzo liczny udział ludzi młodych, którzy przyjechali często z daleka, np. z Sanoka, mimo iż nie był to koncert gwiazdy pop. Ks. Heller przyjechał na zaproszenie Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, z którą współpracuje kierowane przez niego Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w Krakowie, oraz wydawnictwa Copernicus Center Press.
Reklama
 
Zło moralne pojawiło się wraz z istotą rozumną
 
Wtorkowy wykład „Od Wielkiego Wybuchu do Gułagu. Jak usprawiedliwić historię Wszechświata” dotyczył problemu Dobra i Zła w świecie.
Historia Wszechświata, jak przypomniał uczony, zaczęła się od Wielkiego Wybuchu, czyli momentu, kiedy istniejące dotąd ogromne pole możliwości tego wszystkiego, co może się wydarzyć, zostało zawężone do tego, co miało największą szansę się wydarzyć. Wtedy zaczął też płynąć czas. – Fizycy dziś wiedzą, że kierunek czasu jest wyznaczony przez prawo wzrostu entropii – stwierdził ks. Heller – Entropia rośnie, jeżeli układ ulega w pewnym sensie degradacji, czyli porządek zmienia się w bałagan; jeżeli energia rozprasza się. To napędza kierunek czasu; powoduje, ze zaczyna dziać się historia.
 
Ale, jak podkreślił wybitny kosmolog, we Wszechświecie, mimo tego, że rozwija się on w kierunku wzrostu entropii, a więc wzrostu bałaganu, mogą powstać struktury zorganizowane. Dzieje się to wtedy, gdy układ jest daleki od stanu równowagi, czyli stanu, gdy entropia osiąga maksimum. – Prowadzi to do wniosku, że na końcu prawo wzrostu entropii musi osiągnąć swój kres i wtedy nastąpi śmierć organizmu – stwierdził ks. Heller. Tak więc organizmy żywe mogą powstawać dzięki temu, że mamy wzrost entropii i możliwość powstawania struktur w stanach dalekich od równowagi. Ale za to trzeba zapłacić cenę: kiedyś musi nastąpić rozpad i śmierć – zło fizyczne, które jest wytłumaczalne przy pomocy praw fizyki.
 
Jednak – jak podkreślił wybitny kosmolog – zło moralne to coś więcej niż zło fizyczne. – Zło moralne pojawiło się w historii Wszechświata dopiero wtedy, gdy zaistniała w nim istota rozumna, która jest zdolna do wybierania pomiędzy Dobrem i Złem – stwierdził ks. Heller.  Zło moralne może przybierać drastyczne postacie, przypomniał Ksiądz Profesor, prezentując kilka slajdów z gułagu. Wykracza ono poza możliwości wyjaśnienia przy pomocy praw fizyki.
Reklama
 
Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?
 
Żeby zmierzyć się z problemem Zła we Wszechświecie, Ksiądz Profesor zaproponował powrót do problemu postawionego przez redaktorów książki „Tajemnica istnienia. Dlaczego w ogóle istnieje cokolwiek”, będącego powrotem do starego pytania Leibniza: „dlaczego istnieje raczej coś niż nic?”. Książka zawiera wybór tekstów różnych myślicieli na ten temat, z komentarzami redaktorów książki.
Pytanie Leibniza ma jakby dwie składowe. Pierwsza to tajemnica istnienia: dlaczego mogłoby niczego nie być, a jednak jest? Druga składowa: to, co istnieje, nie jest byle jakie. To jest cały Wszechświat, który bada nauka i może go w jakimś sensie zrozumieć.
To, że coś istnieje, można wytłumaczyć przy pomocy praw fizyki. Ale ks. Heller przypomniał dzieło Platona „Fedon”, w którym wybitny filozof jakby mimochodem rzucił uwagę, że jeśli nawet znajdziemy Atlasa, który – zgodnie z mitologią grecką – na swoich barkach podtrzymuje porządek świata, to i tak nie zbliżymy się nawet do pytania, co podtrzymuje Atlasa. Czyli jeśli nawet znajdziemy prawa fizyki, które podtrzymują istnienie świata, to i tak nie zbliżymy się nawet do pytania, co podtrzymuje te prawa fizyki. Problem przesunie się tylko na głębszy poziom: dlaczego istnieją raczej prawa fizyki niż nic.
Wbrew pozorom, odpowiedzi na pytanie, dlaczego istnieje raczej coś niż nic, nie ma zbyt wiele. Niektóre z nich, jak stwierdził ks. Heller, starają się raczej to pytanie „unieszkodliwić”, zneutralizować. Niektórzy myśliciele powiadają, że to, iż coś istnieje, to po prostu brutalny fakt, z którym trzeba się pogodzić i nie zawracać sobie głowy jakimiś spekulacjami. Inna odpowiedź mówi, że jest to pytanie bez sensu, więc nie należy się nim zajmować. – Są to jednak, moim zdaniem, bardziej psychologiczne działania uspokajające, pewne zabiegi terapeutyczne, znieczulające, niż próby zmierzenia się z tym zagadnieniem metafizycznym – uważa uczony. 
Reklama
 
Dobro jest najlepszą z możliwości
 
Istnieje też jedna, zaskakująca – jak to określił ks. Heller - próba odpowiedzi na to pytanie. Jest to odpowiedź, jakiej udzielił Platon. A mianowicie, że przyczyną istnienia świata jest Dobro. Redaktorzy książki nazywają to wyjaśnienie „etycznym”.  – A może jest tak, że to nie etyka pociąga za sobą ontologię, czyli to co jest, lecz raczej odwrotnie – Dobro jest czymś ontologicznym, istniejącym, tzn. Dobro ani nie zależy od czyjejś intencji, ani od tego, czy ktoś je czyni, czy nie, ale jest czymś rzeczywistym, obiektywnym – rozważał ks. Heller. – Tak by wynikało z sugestii, że Dobro jest racją istnienia świata.
 
Już w średniowieczu św. Tomasz z Akwinu przekonywał, że Dobro i Byt są zamienne. – Jeżeli tak, to odpowiedź na pytanie Leibniza przez odwołanie się do Boga należy rozumieć w sensie sprzężenia: Dobro jest źródłem istnienia, a istnienie sprawia, że Dobro jest – stwierdził kosmolog.
 
- Jeśli przyjmiemy koncepcję, że Dobro uzasadnia istnienie Wszechświata, to nie jest tak, że istnieje jakiś Bóg, Demiurg czy Wielki Gracz, który układa przed sobą wszystkie możliwości, klasyfikuje je i wybiera do realizacji najlepsze – dowodził uczony. - Samo Dobro jest najlepszą z możliwości. I dlatego istnieje i jest źródłem wszystkiego, co jest. W teologii chrześcijańskiej trzeba by po prostu powiedzieć, że Dobro równa się Pan Bóg. 
 
Powstaje jednak pytanie: jak pogodzić konieczność Dobra z wolnością czynienia zła? Gdzie można znaleźć obszar rzeczywistości, w którym wolność współżyje z koniecznością? – Myślę – stwierdził ks. Heller – że takim obszarem jest sztuka. W dziele sztuki, ale w prawdziwym arcydziele, zarówno cały zamysł, jak i każde pociągnięcie ręki mistrza jest wyrazem jego wolności. Bez wolnej decyzji, wyrażającej się w każdym szczególe, mogłaby to być najwyżej reprodukcja, ale nigdy dzieło sztuki. Ale równocześnie ręka mistrza jest powodowana subtelną koniecznością: Pieta Michała Anioła była zawarta w marmurze, a artysta musiał tylko odrzucić zbyteczne warstwy, które ją zakrywały.
Reklama
Jeżeli Wszechświat jest dziełem dynamicznej natury Dobra, to skąd się bierze zło moralne? John Leslie, jeden z redaktorów wspomnianej książki, nawiązuje do znanego argumentu Leibniza: nasz świat jest najlepszy z możliwych, ale należy to rozumieć w ten sposób – możliwe Dobra nie mogą urzeczywistniać się równocześnie. Takiego wszechświata, w którym równocześnie funkcjonują dwa wykluczające się Dobra, nie można by zrealizować. A więc konkurują ze sobą nie poszczególne Dobra, każde osobno, lecz wszystkie ich możliwe do urzeczywistnienia konfiguracje. Okazuje się, że z wszystkich takich możliwych konfiguracji nasz Wszechświat jest, według Leibniza, najlepszy. 
 
Świat ze Złem i wolnością, czy bez Zła, ale i bez wolności?
 
Z koncepcji Leibniza do dziś wyśmiewają się ludzie, którzy nie całkiem ją zrozumieli. Pierwszym bluźniercą był Voltaire, który zadał słynne pytanie: jeżeli ten świat, w którym żyjemy, jest najlepszy z możliwych, to jakie są te gorsze? - Wszechświat ze Złem, ale i z wolnością jest lepszą konfiguracją niż Wszechświat bez Zła, ale i bez wolności – tłumaczył ks. Heller. - Wolność jest tak wielkim dobrem, że w pewnym sensie przeważa nad istnieniem Zła. 
Czy w ten sposób usprawiedliwiamy istnienie Zła? – Jeżeli Dobro jest usprawiedliwieniem istnienia, to jest też usprawiedliwieniem racjonalności – odpowiedział uczony. - A Zło jest przeciwstawieniem Dobra, a więc jest irracjonalne. A jeżeli jest irracjonalne, to nie da się racjonalnie usprawiedliwić. A to, że Zła nie da się racjonalnie usprawiedliwić, jest jednak pewnym wyłomem w racjonalności. Ale ten wyłom jest tolerowany, bo – jak wspomniałem - Wszechświat ze Złem i wolnością jest lepszy niż Wszechświat bez Zła i bez wolności.
Reklama
 
Dobro ma wymiar osobisty i kosmiczny

Po czym uczony dodał: - Dobro jest czymś wielkim, a Zło – jak mówiłem przed chwilą – jest irracjonalne. Ale problem wyboru jednej z tych dwóch dróg, to problem osobisty każdego z nas. Bardziej niż problem filozoficzny czy kosmologiczny. Rozwiązuje się go nie tyle budowaniem teorii, ile raczej życiem.
Swój wykład, nagrodzony burzą oklasków, ks. Heller zakończył stwierdzeniem, że Dobro jest wprawdzie osobistym problemem każdego z nas, ale jest również uzasadnieniem istnienia świata, a więc ma wymiar kosmiczny.
Po wykładzie uczony długo podpisywał swoje książki wydane przez Copernicus Center Press.
Szersza relacja z wykładu – w listopadowo-grudniowym numerze magazynu VIP Biznes&Styl.
Reklama
Reklama

POLECANE

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.